Čestmír Šťastný, MBA

Název přednášky: "Komunikace s dětmi" 

Tato přednáška představí učitelům ZUŠ úvod do konceptu nenásilné komunikace (NVC) podle Marshalla Rosenberga, známého jako "šakalí" a "žirafí" jazyk. Účastníci se naučí rozlišovat mezi autoritativní, hodnotící komunikací (šakalí jazyk) a empatií a respektem založenou komunikací (žirafí jazyk). Cílem přednášky je poskytnout konkrétní a praktické nástroje pro vytváření bezpečného, otevřeného prostředí, které dětem umožní svobodně vyjadřovat své potřeby a emoce.

Od dětství mám vztah k umění a hudbě. Během prvního cyklu na Lidové škole umění jsem se věnoval hře na housle a zpěvu. Toto období mě naučilo vytrvalosti a hlubšímu vnímání emocí skrze hudbu. Přestože jsem nakonec svou kariéru nasměroval jiným směrem, hudba pro mě vždy hrála a stále hraje důležitou roli.

Mám rád matematiku, která si mě získala svou strukturou a logikou. V roce 1995 jsem úspěšně složil státní zkoušku z matematiky na Masarykově Univerzitě, což mi otevřelo dveře do světa obchodu a vedení lidí. Následujících 22 let jsem působil v komerční sféře ve vedoucích pozicích i jako prokurista společnosti, kde mě každodenní výzvy formovaly jak profesně, tak osobně.

V roce 2018 jsem se rozhodl pro změnu a po absolvování výcviku "Integrativní kouč" se věnuji koučování žáků, studentů i dospělých, pomáhám jim zvládat stresové situace, připravovat se na přijímací zkoušky a lépe pracovat s náročnými životními výzvami. Mentální příprava a podpora v období, kdy lidé čelí tlaku, se stala jedním z mých hlavních témat.

Kromě koučování se věnuji vzdělávání dospělých jako lektor. Svoje workshopy zaměřuji na témata jako Empatická komunikace, Jak mluvit s dětmi a Teorie typů. Tato práce mě baví a naplňuje, protože vidím, jak pomáhá budovat důvěru, spolupráci, propojovat a ladit vztahy mezi lidmi, případně otevřeně řešit konflikty.

Mám tu čest spolupracovat s řadou institucí, včetně Národního pedagogického institutu, mateřských škol, základních škol, základních uměleckých škol, ale i s organizacemi podporujícími pěstounské rodiny, mateřskými a rodinnými centry. Tato různorodost klientů a témat mě obohacuje a umožňuje mi další růst a to nejen jako kouč a lektor, ale také jako člověk.

Osobní život je pro mě stále spojen s hudbou. Jsem tátou dvojčat a dalších dvou kluků, kteří všichni byli žáky základní umělecké školy. Každý z nich si zvolil jiný nástroj – akordeon, violoncello, klavír a kytaru. V současnosti jeden z nich studuje na uměleckém gymnáziu divadelní obor a hraje v hudební kapele, stejně jako jeho dva další sourozenci. Vidět jejich vztah k umění mě inspiruje a připomíná mi, jak důležité je podporovat nejen rozumový, ale i emocionální a tvůrčí rozvoj.

Věřím, že každý člověk má v sobě potenciál růst, překonávat překážky a posouvat svoje limity a mým cílem je být mu průvodcem na této cestě a poskytovat potřebnou podporu.

Moje motto v rámci komunikace: "Chci naslouchat tak, aby druhý věděl a cítil, že ho opravdu vnímám a vidím, a mluvit tak, aby mě druhý slyšel a rozuměl mi."

Čestmír Šťastný